Pine mouth – pinjemun – oönskat fenomen

Åsa som är kvalitetsansvarig på Saltå Kvarn förklarar här vad vi vet om ett oönskat fenomen som vissa upplever när det äter pinjenötter. /johan

”Pinjenötter  är ett underbart litet frö som kan användas till mycket. Fröet kommer från pinjetallen, som odlas på många olika platser i världen till exempel Kina. De kinesiska pinjenötterna är kända för sin höga kvalitet och goda smak.

Den senaste tiden har ett fenomen som kallas ”pine mouth” uppmärksammats. Vad som händer är att när en del personer äter pinjenötter får de, efter ett antal dagar, en obehaglig bitter och metallisk bismak som tar över i stort sett alla andra smaker. Detta håller i sig i flera dagar och till och med längre.

Vi på Saltå Kvarn stötte på fenomenet i somras. Sedan dess har vi försökt att finna ett svar på vad den bittra eftersmaken beror på. Tyvärr har vi inte kommit fram till något svar, men vi har hört flera olika teorier. Det som är klart är att det inte är alla som råkar ut för fenomenet. Om två personer äter ur samma förpackning behöver inte båda råka ut för den bittra eftersmaken. En del menar att detta skulle kunna bero på att vissa pinjenötter naturligt skulle innehålla ett ämne som påverkar vissa människor, precis som koffein kan påverka vissa människors hjärtrytm mer än andras.

Många har lagt fram olika teorier kring vad Pinjemun skulle bero på. En teori är att orsaken skulle vara att pinjenötterna är härskna. En annan teori är att den bittra eftersmaken skulle komma av det tunna skal som omger de skalade pinjenötterna. En tredje teori, som Saltå Kvarn tror att det kan bero på, är att pinjenötterna kommer från olika pinjetallar. I Kina odlas Pinus koraiensis och det är den som är känd för in höga kvalitet och goda smak. Vad man nu tror är att pinjenötterna, som orsakat ”Pinjemun” skulle komma från en annan variant av pinje kallad ”Huashan” (från Pinus armandii). De kinesiska myndigheterna tar fenomenet på största allvar. De har bland annat hållit en konferens om ”Pinjemun” där de har tagit fram ett program för att undersöka fenomenet vidare och gett direktiv till odlare hur de ska agera för att minska problemet.

Förra årets skörd av pinjenötter var mycket dålig. Detta kan kanske förklara varför man blandat in pinjenötter från Pinus armandii. Vi kommer nu att gå vidare och noga undersöka om några av våra pinjenötter från Kina kan komma från Pinus armandii. Men som det ser ut nu kommer vi att köpa pinjenötter från Turkiet, från en leverantör som vi samarbetat med under en lång tid.

Både vi och vår leverantör av pinjenötter har gjort analyser på pinjenötterna och vi har inte funnit något att anmärka på. Då har vi tittat på bekämpningsmedel, kadmium, bly, aflatoxin, mikrobiologi och sensorik. Vad Pinjemun beror på verkar fortfarande vara ett mysterium. Men nu söker även Livsmedelsverket information om fenomenet, så förhoppningsvis kan vi få ett svar på gåtan. 

Hälsningar Åsa Lindeblad, kvalitetsansvarig, Saltå Kvarn”

130 thoughts on “Pine mouth – pinjemun – oönskat fenomen

  1. klahol

    Jag är drabbad. Var hittar jag stödgruppen?

    Både jag och hustrun har gått runt i ett par veckor med en smak i munnen som av beska piller. Trodde det var något som hade med vinterflunsor att göra eller dylikt.

    Svara
  2. Jonas

    Tack för informationen! Skönt att höra att ni går till botten med problemet efter att själv ha drabbats av Pinjemun.
    När kommer de turkiska pinjenötterna ut i handeln och kommer man kunna se på paketen att de är av turkiskt ursprung?

    Svara
    1. Åsa

      De pinjenötter som vi levererar ut av nu har vi gjort smaktester på och ingen av testpersonerna har råkat ut för pinjemun. Och det fanns flera personer i testet som tidigare råkat ut för pinjemun.

      De turkiska pinjenötterna kommer vi troligen att börja levereras ut i maj.

      Svara
      1. Kalle

        Det måste ha varit ett saftigt arvode till de testpersonerna som tidigare haft pinjemun :)

        Detta tillstånd är inte kul om man gillar mat…
        :)

  3. Åsa

    Åh, men är det sant? Tack snälla Åsa för detta!
    Hahah, jag har t o m kvar påsen och har funderat på att kontakta er för att höra om ni vet något. Jag vet ju att jag inte är ensam. Där ser man. Intressant.
    Tar tillfället i akt och vill tillägga att det rör sig om betydligt längre tid än några dagar! Efter en vecka började jag kunna känna lite mer normala smaker av maten men idag har det gått exakt 2 veckor sedan jag upptäckte att allt smakade surt, gammalt, härsket osv. Jag kan fortfarande inte dricka kaffe t ex som smakar härsket. Frukt är inte heller något som smakar ok än och en hel del till. Och hur mycket jag än borstar tänderna och gör rent i munnen finns en smak och ligger lite som en hinna av något unket. Tyvärr har socker och mycket sötade saker varit ganska ok att äta. Nu längtar jag efter att kunna sätta tänderna i ett riktigt saftigt äpple – utan att tungan krullar sig!

    Svara
  4. Malin

    Hej och tack för denna information!
    Jag har uppenbarligen drabbats av pinjemun efter att ha ätit en fantastiskt god paprikapesto på pinjenötter hämtade från en öppnad påse. jag kände inte av något när första halvan av påsen åts upp för några veckor sedan så teorin om att de nu blivit härskna ligger närmast till hands för egen del. Jag är nu inne på andra dagen och vet inte vad jag ska äta. Har också märkt att söta saker går lättare ner, ägg funkade rätt bra imorse men yoghurt var helt kört, likaså sallad och gurka. Någon som drabbats som har tips på vad man kan äta?
    Tack på förhand
    // Malin

    Svara
  5. Gustav

    Gäller detta bara pinjenötter eller kan det även gälla pumpakärnor och solrosfrön? Jag känner igen det som beskrivs men har inte ätit pinjenötter, eller va fanken, det är väl pinjenötter i pesto? Vilket jag ätit en del av. Annars så äter jag mycket pumpakärnor och solrosfrön.

    mvh Gustav

    Svara
  6. Hjördis

    Hej och tack för informationen. Trodde att det berodde på min förkylning. Åt pinjenötter för två dagar sedan och nu smakar allt beskt och fullständigt oätligt. Pinjenötterna smakade bra och kändes absolut inte härskna, påsen var nyöppnad.
    Har tidigare ätit pinjenötter utan minsta problem. Ekologiska produkter litar man ju på…

    Svara
    1. Åsa

      Hej Hjördis!

      Jag vill bara berätta att det inte bara är ekologiska pinjenötter som har haft problem med pinjemun, det gäller även konventionella pinjenötter.

      Hälsningar Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

      Svara
  7. Pernilla

    Det här var inte lätt att räkna ut själv! På sjukvårdsupplysningen vet de absolut inget om detta heller. Jag måste hylla internet-världen här och nu.

    Jag åt två nävar pinjenötter häromdagen efter att ha gjort egen pesto (det godaste jag vet). Nu smakar allt beskt som ni säger och även tanken på mat eller doft från mat gör att beskheten i munnen ökar. Jag trodde jag hade blivit tokig eller riktigt allvarligt sjuk. Tack för all upplysning, nu är det bara att vänta ut det hela och aldrig mer äta pinje.

    /hälsar Pernilla

    Svara
  8. Erik

    Så bra att det inte bara var inbillning. Jag gick runt i flera dagar med den bittra smaken i munnen – det kändes som att ha malariaprofylax-tabletter i munnen! Men bitterheten uppträdde bara när jag åt eller drack. Alltså inte konstant. Tydde, tyckte jag, på att det skapats något ämne i saliven som framträdde när saliv avsöndrades.

    Svara
    1. Kerstin

      Jag tycker också det är med saliveringen det unkna kommer. Tycker det smakar lite åt magsaft-hållet:-/

      Svara
  9. Slebbo

    Nu har jag råkat ut för den här skräpet, finns det inget man kan göra?
    Stört jobbigt är det i alla fall. :—C

    Svara
  10. Håkan Karlsvärd

    Jag har nu råkat ut för detta och vi har i familjen ätit pinjenötter i många år. Vi brukar oftast äta pinjenötterna rostade vet någon om detta även kan hända om man har rostat pinjenötterna eller om det endast sker när man äter dem naturella. Om jag inte minns fel så har jag tidigare vid ett flertal tillfällen ätit pinjenötter naturella och inte fått ”pinjemun” vilket borde tyda på att det var just de pinjenötterna jag åt i förra veckan som är orsaken.

    Svara
    1. Åsa

      Hej Håkan!
      Enligt det som vi på Saltå Kvarn har kommit fram till, så spelar det ingen roll om pinjenötterna är rostade eller inte.

      Hälsningar Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

      Svara
      1. Susanna

        Jag har ätit rostade pinjenötter och sedan råkat ut för pinjemun. Även för mig är det som för Erik; den bittra smaken uppträder bara i samband med att jag äter. Mellan måltiden smakar det helt normalt i munnen. Jag är själv läkare, och mycket fascinerad av tillståndet, som jag hörde talas om först idag (under pågående pinjepina). Hoppas man knäcker gåtan!

  11. andy bandy

    är också drabbad… inne på andra dagen nu,man blir ju helt galen av detta!
    åt av era ekologiska pinjenötter med brun påse. bäst före 13-10-2010 verkar inte stämma direkt…
    /A.

    Svara
    1. Anna

      Åt en matsked ur påse med bäst före 13-10-2010 i tisdags. I fredags vaknade jag och trodde jag min yoghurt var förgiftad :-) Sen dess smakar allt beskt, metalliskt och äckligt. Huga!

      Svara
  12. Stefan

    Jag kan bekräfta att fenomenet uppstår även vid rostning. Åt en god rödbetssallad med rostade pinjenötter för fyra dagar sedan och har sedan två dagar haft en släng av detta fenomen.
    Som någon annan här sa verkar det vara förknippat med salivutsöndring. För mig uppkommer smaken redan är det börjar vankas mat, och sedan under själva måltiden. Men där emellan känner jag inte av något.

    Svara
  13. Micke

    Både jag och sambon är drabbade av pine mouth, tog däremot två dagar längre för sambon att utveckla det än för mig. Trodde seriöst att någon försökte förgifta mig, och sambon tyckte bara att jag gnällde. Men nu förstår hon, och gnäller ännu värre.
    Åts rostade, tillsammans med solros/pumpa kärnor.

    Svara
  14. Ping:   Smaksorg by Finfin feminist funderar

  15. Anders

    Har inte drabbats själv. Men har saltåkvarn kontrollerat hur väl dom biodynamiska nöt-odlingarna sköts? Det låter spontant som ett uppenbart fall där gnomerna straffar oss för dålig jordbehandling.

    Svara
    1. ununger Inläggets författare

      Vi köper ekologiska pinjenötter – inte biodynamiska. Det här fenomenet drabbar alla typer av pinjenötter och alla olika varumärken.

      Svara
  16. Patrik Rask

    Hej,
    Jag har drabbats av pinjemun. Jag åt av era pinjenötter i fredags och jag kände lite konstig smak i munnen på söndagen för att igår måndag vara väldigt illa. Idag har det varit ganska illa också men kanske inte lika illa som igår.
    Skulle vara skönt att veta varför.

    Svara
  17. Birjoh

    Tyvärr måste jag berätta att era pinjenötter som är märkta med ursprungsland Turkiet och som finns i handeln nu också kan orsaka pinjemun. En mycket obehaglig överraskning. Har aldrig hört talas om det innan, och har heller aldrig tidigare köpt just era pinjenötter. Jag äter massor av pinjenötter av olika sorter annars. Det värsta är att allt vin blir odrickbart!

    Svara
    1. lenaekman

      Hej Birjoh
      Vi har endast sålt kinesiska pinjenötter men ska övergå till turkiska. De första turkiska anländer till oss nu i veckan.

      //Lena

      Svara
  18. Jens

    Hejsan,

    Jag har nog också fått den beryktade ”sjukdomen” pinjemun efter att ha ätit pinjenötter för första gången på väldigt länge. Efter att ha läst denna tråd verkar problemet ligga hos de kinesiska nötterna, men på min påse står det ursprungsland Turkiet på. Och jag köpte dem förra veckan på Coop i Gustavsberg, med batch nummer LOT91. Så även de Turkiska verkar kunna skapa detta problem.

    Mvh,
    Jens

    Svara
  19. Ping: Pinjemun « eanie's

  20. karin olsson

    Tack, nu förstår jag. Åt både sallad och pasta med pinjenötter för 2 veckor sedan och fick en bitter smak i munnen som gjorde att allt jag åt smakade bittert och metalliskt. Trodde att mina äpplen var besprutade men det var nötterna.

    Svara
  21. Fröken Pinjemun

    Puh… Även om denna bissart obehagliga smak dödar all matlust känns det väldigt skönt att veta vad det är! Man kan få för sig en hel del innan man hinner läsa på nätet.(Diagnostiserad i eftermiddags av att min mor sökte på nätet.) Åt sallad från stans bästa salladsställe i tisdags och igår torsdag slog det till… Trodde det var en (gammal) klubba jag smakat på och att jag inte blev av med smaken från den. La mig och vaknade mitt i natten – smaken var kvar – svårt att somna om med alla gnagande funderingar… Och i morse var det ännu värre – kräkvarning på frukosten. Hoppas verkligen inte det håller i sig några veckor…. Jag står hellre i vassen vid bikinisäsongen en en sådan här ofrivillig ”bantningskur”…

    Svara
  22. Hanna

    Har även jag drabbats av pinjemun. Fruktansvärt äckligt fenomen. Är inne på andra dagen nu, hoppas verkligen inte att det håller i sig i flera veckor..!

    Bor i Australien, och har således ätit ett annat märke än Saltå Kvarn. Verkar som att pinjemun har blivit ett vanligt förekommande fenomen över hela världen: http://www.dailymail.co.uk/health/article-1184261/Pine-mouth-puzzle-Why-nuts-leave-bitter-taste.html

    Det jag undrar är ifall det här är något som har uppstått nyligen? Och i så fall varför nu och inte tidigare? Någon skillnad i hur de odlas/besprutas?

    Svara
    1. ununger Inläggets författare

      Hej Hanna
      Tack för din långväga information. Det förtjänar att sägas igen: Det här är ett fenomen som inte på något sätt bara är knutet till Saltå Kvarns produkter. Vi forskar vidare om orsakerna och återkommer när det finns en mer entydig förklaring.

      Svara
      1. Kerstin

        Jag har fått pinjemun (precis listat ut vad det är som gör att allt jag äter smakar apskit:-/) och jag har ätit pinjenötter av märket Orkidé. Min man har också ätit menhar inte drabbats.

  23. lilian

    Hej !
    Puh….
    Tack för denna info trodde vi hade någon konstig åkomma i våran familj skönt att det fannns en förklaring.
    allt smakade verkligen pyton, eftersmaken kom direkt efter intag av all mat eller dryck och höll i sig drygt en vecka skönt att det gick över och inte blev konstant. Enda lindring var att dricka något sött direkt efter varje tugga. Fanta blev våran favorit.

    Svara
  24. sofie

    Jag har också drabbats av denna otrevliga smak! Jag som älskar att äta gott tycker inte att någonting smakar gott. Precis som en Anna kommenterat här så är min påse med pinjenötter också från Saltå Kvarn, brun påse, ekologiskt odlade med exakt samma bäst föredatum 13-10-2010!
    Finns det något man kan göra för att få bort denna otrevliga smak!?

    Svara
    1. Åsa

      Hej Sofie!

      Vi känner tyvärr inte till något som kan lindra den bittra smaken.

      Mvh Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

      Svara
  25. Tomas

    Allt jag äter smakar verkligen besk skit. Den metalliska smaken i framförallt gommen påminner sluta-bita-på-naglarna-medlet ”Stopp och Väx” som jag inte vet om det finns längre. Är inne på tredje dagen med denna pina nu. Mina pinjenötter kom från den bruna ekolgiska 75 gr påsen, LOT 91 med bäst före datum 13-10-2010.

    Jag kommer nog aldrig mer att äta pinjenötter.

    Svara
  26. Emily

    Nu gäller det att ta reda på hur man sorterar fram just de pinjemunsgivande kärnorna för att lansera dem som bantningsmedel! Ett slags mat-antabus, det är ju jättebra!

    Svara
  27. Karin

    Hade aldrig hört talas om pinjemun och när jag började läsa överst i tråden trodde jag först att det var ett aprilskämt. Men när jag läst en stund kom jag på att jag själv hade en period för något år sedan när jag upplevde sådana här trista symptom. Om jag då hade ätit pinjenötter kan jag förstås inte minnas nu, men jag äter det rätt ofta, så det kan ju mycket väl hända att det var orsaken. Åt pinjenötter tidigare ikväll, hoppas verkligen inte att jag får pinjemun nu… Vore verkligen intressant att veta exakt varför detta fenomen uppstår.

    Svara
  28. Lena Inger

    Har också drabbats av detta – precis som alla andra beskriver just av en besk/metallisk smak i munnen som verkar aktiveras vid ätande eller drickande. Skillnaden för mig är dock att jag INTE – vad jag vet – har ätit pinjenötter, utan pistagenötter. Kort om hur det gick till: Starx innan jag kvällskäket (4/7) åt jag alltså ca en handfull pistagenötter. Middagen blev linssoppa. Efetrsom grönsaksbuljongen var slut tog jag istället en halv tärning kylcklingbuljong och tillsatte som vanligt en kanelstång. När jag sedan skulle käka upptäckte jag att det smakade lite konstigt – men drog slutsatsen att kycklingbuljongen måste ha krockat smakmässigt med kanelen…
    Senare på kvällen hade jag plötsligt den där beska smaken i munnen och har hållit i sig – riktigt deppigt. M a o kan det pinjemun uppstå av pistagenötter också – någon som hört nått om det?

    Svara
  29. lenaekman

    Nytt från Livsmedelsverket:

    Okänd orsak till metallsmak i munnen av pinjenötter
    Ur nyhetsarkivet 2010-06-08

    Många har drabbats av besk eller metallisk smak i munnen en tid efter att ha ätit pinjenötter. Livsmedelsverket har testat varuprover från allmänheten och inte kunnat finna något mögelgift eller bekämpningsmedel som skulle kunna orsaka metallsmaken.
    – Problemet har varit känt i många år runt om i världen. Den metalliska smaken försvinner efter en tid och Livsmedelsverket känner inte till att någon har blivit sjuk efter att ha ätit av pinjenötterna, säger toxikolog Lilianne Abramsson Zetterberg.

    I januari efterlyste Livsmedelsverket allmänhetens erfarenheter av fenomenet. Fram till maj hade över 200 personer hört av sig. De har köpt pinjenötter av ett tjugotal märken och samtliga pinjenötter som har gett metallsmak har varit av koreatall, Pinus koraiensi, från Kina.

    – Det verkar bara vara ett fåtal pinjenötter i en påse som orsakar metallsmaken. Folk upplever smaken i olika grad, men det går inte att säga om det beror på att vissa personer är känsligare än andra eller på mängden, säger Lilianne Abramsson Zetterberg, efter att ha läst allmänhetens inskickade beskrivningar.

    En del personer har skickat in påsar med rester av pinjenötter. En leverantör har också skickat in påsar från en sändning där fenomenet förekommit. Livsmedelsverket har i proverna letat efter 27 mögelgifter utan finna några. Verket har också tittat på förekomsten av 320 olika bekämpningsmedel. I inget fall har man funnit någon nämnvärt hög halt. Livsmedelsverket konstaterar efter undersökningen att orsaken till att man kan få en besk eller metallisk smak inte har med dessa mögelgifter och bekämpningsmedel att göra.

    Ytterligare upplysningar:
    Lilianne Abramsson Zetterberg, toxikolog: 018-17 57 63

    Här kan du läsa direkt hos Livsmedelsverket http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Okand-orsak-till-metallsmak-i-munnen-av-pinjenotter-/

    //Lena

    Svara
  30. Claes

    Jag åt en näve pintjenötter förra veckan och har haft en bittermandel smak långt bak i munnen sedan dess..skulle ringt sjukvårdsupplysningen idag men haft fullt upp! Börjar bli lite smått desperat för ALLT utom pepsi max har smakat skit rent ut sagt..blev förvånad när jag drack denna dryck i går! Men tur att man googlade och hittade denna sida! Ja pintjenötterna ska åka i tunnan med en gång! Jisses vad kan detta bero på..och kan man lindra det på något sätt?

    Svara
  31. Åsa

    Våra turkiska pinjenötter levereras just nu ut till butik. De turkiska pinjenötterna är märkta med bäst före datum 10-05-2011 LOT 116.

    Mvh Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

    Svara
  32. E.Hult

    Jag har drabbats av pinjemun. Först så trodde jag att jag hade en inflammation som jag inte känt av som det hade gått hål på så varet kom ut i munnen. Men efter koll kunde jag konstatera att så inte var fallet. Smaken uppstår enbart när jag äte och det smakar rent ut sagt för dj—gt. Kanske det är inbillning men jag tycker som om smaken kommer från den sidan av munnen där jag har amalgamfyllningar. Kan det ha funnits några ”metaller” i pinjenötterna ? Många har väl provat att tugga på folie och upplevt ”smaken” som uppstår med amalgamfyllda tänder. Bara en tanke………….

    Svara
  33. Martin

    haha Helt galet faschinerande och äckligt. Sa till min tjej i morse att jag hade gift smak i munnen och det visade sig att det hade hon oxå. Jag har testat allt från starka korvar, tandkräm, diskat tungan med tandborsten, flourtabletter inget funkar. Jag fortsätter forska och kommer posta min upptäckter här.

    Jag anar en kinesiskt konspiration…

    /M

    Svara
  34. Ingrid

    Är så tacksam över alla onödiga fantasier och oro jag besparas genom möjligheten att googla och få ovanstående information från andra som drabbats av ”pinjemun”.

    Upplever att kolsyrat vatten; Ramlösa med smak lindrar symtomen kortvarigt. Annars aktiveras den beska metallsmaken till och med av den fuktiga luften jag andas…

    Känner just nu – andra dagen på semestern och symtomen kom igår – att pinjenötter knappats kommer att stå på matsedeln framöver…

    Svara
  35. Anna

    Jag vill bara intyga att även jag drabbats av detta. Det har hänt mig en gång förr, då förstod jag inte vad det var, men tack google, skönt att få en förklaring! Det tog mig ett drygt dygn att utveckla den beska smaken, fet mjölk och söta produkter går rätt bra att äta, men fy vad allt smakar trist!

    Svara
  36. Daniel

    Funkar mirakelfrukt som botmedel? Har inte drabbats själv men tycker detta är otroligt intressant.

    Svara
  37. Jessie

    Jag är också drabbad *suck* Trodde inte att det var så vanligt. Kommer aldrig våga äta pinjenötter igen. Har ju ätit pesto i många år utan att drabbas men nu åt jag rostade nötter på min sallad. Nu känns det som semestern är rätt förstörd och tydligen får man stå ut i ca två veckor.

    Svara
  38. lenaekman

    Det verkar som om fenomenet uppträder på varianter av kinesiska pinjenötter.
    Vi har slutat med kinesiska och våra pinjenötter kommer numera från Turkiet.
    De ska vara helt riskfria. Man kan se ursprungsland på förpackningen, så håll alltså utkik efter våra turkiska pinjenötter. Jättegoda kan jag lova!
    //Lena

    Svara
  39. Susanne

    Hej,
    Jag råkade ut för det här i februari och undrade verkligen vad det var. Morgonmackan smakade giftigt och allt därefter i en vecka ungefär. Tack var internet förstod jag var det kunde vara och mycket riktigt hade jag ätit pinjenötter dagen innan. Fick mycket bra och snabba svar från Saltå Kvarn och från Livsmedelsverket. Bestämde mig för att aldrig mer äta pinjenötter med denna risk (trots att jag ätit många gånger innan utan att något har hänt).

    Nu har det hänt igen! Jag köpte en lunchmacka med pesto och glömde för stunden bort att det är pinjenötter i. Förstod det först idag, två dagar senare när den beska smaken kom. Det är faktiskt inte så roligt. Men det är ett spännande fenomen… Speciellt eftersom det inte drabbar alla. Jag känner ingen som varit med om det.

    Svara
  40. Sara

    Wow! Det här är så coolt! Jag går alltså runt med helt ny, okänd, harmlös diagnos som bara några få människor har upplevt!

    Vi sitter i samma båt, kära vänner. Nu är det bara att härda!

    Svara
  41. Ida

    Det här var ju ett lustigt fenomen som tydligen fler än jag råkat ut för. Trodde det berodde på mycken löpning och brist på ngt ämne i kosten. Jag har dock inte ätit några pinjenötter utan solrosfrön. Hoppas på fortsatta efterforskningar kring problemet, eftersom både pinjenötter och solrosfrön är storfavoriter.

    Svara
  42. Carolina Berntzon Saiz

    Gu så spännande det här är..Trodde också att det berodde på för hård träning och vitaminbrist. Vi kanske borde starta en fb-grupp som heter ”Vi med Pinjemun”? Hoppas bara inte att vi föder barn med 3 huvud eller något.

    Är det någons som vet hur länge det håller i sig? / Carolina

    Svara
  43. Danne

    Ser att detta med denna beska/bittra eftersmak inte är något nytt under solen. Åkte på det för en vecka sedan och förstod inte vad som hänt förrän jag läste om effekten i helgen och förstod vad det var. Suck det är väl bara att bita i dett sura…beska äpplet och invänta att det försvinner. Ser att samma effekt med salivutsöndringen är så som det upplevs av vissa. Har för övrigt viss allergi mot tallkåda och vissa plåster. Tydligen är det terpentinet som påverkar detta vilket jag också får utslag/exem av. Har inte haft en tanke på att pinjenötter kommer från tallar men kanske är det viss överkänslighet som gjorde att just jag drabbades denna gång. Har ätit pinje tidigare men inte reagerat (vad jag tänkt på i alla fall).

    Svara
  44. Maria

    Samma sak har drabbat mig 2 ggr nu lider av den beska smaken inte ens söta saker hjälper som vissa nämnde. Har sökt men inte hittat något inlägg där man talar om något som avhjälper smaken. Pinjenötter är en favorit jag tyvärr kommer få sluta äta efter de här två omgångarna av pinjemun.

    Svara
  45. Rickard

    Har haft samma problem i ett antal dagar nu och lusten att äta eller dricka har typ försvunnit.. =/

    Jag kan dock inte påminna mig att det varit pinjenötter i maten jag ätit men har däremot ätit en hel del pistagenötter.. Frågan är nu om detta är ett allmänt ”nöt” problem eller om det var pinje nötter i den mat jag åt på Hooks Herrgård i förra veckan Ons – Tors… Hoppas detta försvinner asap!! Grymt enerverande.

    Svara
  46. Rickard

    Erinrade mig precis att de hade gjort en pesto/pasta röra till lunch… Nu vet jag iallafall varför allt smakar rostig metall. Tack.

    Svara
  47. Andreas

    Jag åt en frukost idag som blev väldigt improviserad eftersom att muslin var slut. Den bestod av rostade och saltade solrosfrön(inte speciellt färska), nöt-mix från ”den lille nöttefabriken”, yoghurt och havregryn. Så fort jag tog en tugga av denna fina blandning började en bitter smak ta fäste i min mun, men jag åt upp allt eftersom att jag inte hade annat att äta till frukost… Den har sedan dess stannat kvar och blir mycket tydligare när jag äter eller dricker något. Har inte hittat något sätt att bli av med den. Jag tror inte att detta är pinjemun, men det verkar ju onekligen besläktat. Jag misstänker så klart solrosfröna. De är långt efter sitt utgångsdatum och påsen öppnade jag för ungefär 2 månader sedan. Jag misstänker att de har härsknat ganska ordentligt, det märks även på smaken när man äter dem för sig själva.
    Jag har för övrigt inte ätit några pinjenötter på många dagar vad jag vet om. Senast jag åt pesto var över en vecka sedan..

    Kanske värt att uppmärksamma för de som forskar i detta eftersom att det är liknande symptom. Än så länge har det inte varit någon stor störning i min vardag och jag misstänker att detta inte varar lika länge som pinjemun.

    Svara
  48. Eva

    Mycket intressant! När jag läste detta kom jag ihåg ett tillfälle när jag drabbade av beskhet i munnen efter att ha ätit rostad majs, men bara en kväll tack och lov.

    Svara
  49. Marie

    Har drabbats av besk mun för andra gången det kan vara pinje men men både jag och mannen misstänken vallmofrö. Är det någon annan som har drabbats av detta i samband med vallmofrö i våra fall på baguetter?

    Svara
    1. Åsa

      Vad vi på Saltå Kvarn känner till så är det bara pinjenötter som kan ge ”pinemun”. Men eftersom vi idag inte vet exakt vad som orsakar den beska smaken, så kan man inte utesluta att det kan finnas liknande reaktioner eller att andra frön kan ge samma fenomen. Vi på Saltå Kvarn är angelägna om att få veta så mycket som möjligt, så vi uppskattar att ni hör av er och berättar era erfarenheter på vår blogg!

      /Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

      Svara
  50. Laila

    Jag har också drabbats av detta. Jag vet att jag ätit både pinjenötter och pesto ett par dagar innan första symtomen, och båda ur öppnade förpackningar, så det är inte omöjligt att de blivit dåliga. Jag kan förstå att folk tror att det beror på solrosfrön – det är en av de saker som ger mest bitter smak för mig. Däremot kan jag inte relatera till dem som säger att det hjälper med sötsaker, för jag tycker att allt sött ger en bitter eftersmak. Det går bättre med salt och neutral mat. Min teori innan jag började forska på nätet var därför att det kanske kunde vara någon slags svampinfektion.
    Jag hoppas att ni eller någon annan snart hittar orsaken till problemet!

    Svara
  51. Blä!!

    Var på restaurant för 2 dagar sen och åt en pastarätt som innehöll bla pinjenötter. Dagen efter började allt smaka beskt och idag är det riktigt illa! Försökte med tuggummin och halstabletter och borsta tänderna, men inget funkade och jag började bli riktigt frustrerad tills en kompis kläckte ur sig ”det är inte så att du ätit pinjenötter…?” Gick hem å googlade och hittade den här sidan och allt alla skrivit stämmer exakt med mina symptom!! Sjukt frustrerande, men nu vet jag vad det är iallafall… Jag har ätit pinjenötter massa gånger förut och aldirig råkat ut för det här, men nu kommer jag aldrig äta pinjenötter igen kan jag ju säga!! Hoppas det försvinner snabbt, för det här håller på att göra mig galen!!

    Svara
  52. susanna

    Hej. Trodde nästan att jag blivit galen eller gravid ;) Vad skönt att höra att det finns en vettig förklaring till den hemska smak jag känt i snart två veckor, ända sen jag gjort och åt en sallad med pinjenötter från Saltå Kvarn. Den besk/bittra smaken kommer så fort jag äter eller dricker ngt. och det håller i sig i några timmar varje gång. Smaken är verkligen hemsk då den tar över all annan smak/doft. Hoppas det snart klingar av!

    Svara
  53. Hakan

    How to Get Rid of Bitterness in Mouth Due to Pine NutsBy Kathryn Milner, eHow Contributorupdated: January 7, 2010..All of your favorites food no longer taste the same to you, even sweets. Instead, a bitter or metallic-like taste appears to have taken over your taste buds, causing all foods and beverages to be distasteful and unbearable. Your diet has not undergone any major changes; you only added a healthy, tasty snack–pine nuts. Bitter taste buds after the consumption of pine nuts is not uncommon, however can not be accurately explained, according to scientists. One similarity among ”pine mouth” victims includes the location in which the nuts originated in, thus being China. It is believed that an error occurs during the oxidation process of the pine nuts, causing the nuts to be rancid (spoiled) leaving its’ consumers with a terrible bitter aftertaste that can last from two days to two weeks. Although there is no cure for those suffering with Pine Mouth, victims swear by activated charcoal tablets and liquid aloe vera.

    Read more: How to Get Rid of Bitterness in Mouth Due to Pine Nuts | eHow.com http://www.ehow.com/how_5840184_rid-mouth-due-pine-nuts.html#ixzz11WxBZ25T

    Svara
  54. haka

    OBSERVERA Jag tolkar det som att man endast skall skölja munnen med bikarbonat och INTE dricka det..!!

    Din saliv sköljer rent tänderna och bidrar till att skydda dem mot karies. Kalcium, fosfat och bikarbonat är viktiga ämnen i saliven. De båda första hjälper till att reparera tidigare kariesskador. Bikarbonaten bidrar till att minska syrahalten i bakteriebeläggningen på tänderna.
    I saliven finns också så kallade antimikrobiella ämnen som hjälper till att försvara mot munhålans bakterier.

    Hör gärna av er om det har hjälpt att skölja munnen med bikarbonat..!!

    Svara
  55. Ping: Pinjemun – The Story. | Kitchenbloom

    1. Åsa

      Hej Marie! Det verkar som att pinjemun håller i sig olika länge hos olika personer. För vissa är det mycket lindrigt och känns bara några dagar och för andra är det två veckor och mycket påtagligt och obehagligt. Hälsningar Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

      Svara
  56. Mattias

    Huuuu! Skönt med en förklaring! Åt pinjenötter från Ica gott liv i måndags! Tre dagar senare en hemsk smak i munnen precis som beskrivits! trodde jag andats in för mycket rengöringsmedel när jag gjorde rent fälgar! Undrar just när den vidriga saken släpper

    Svara
  57. Ryde

    Tack google och den här tråden, trodde jag fått hjärnblödning.. Allt smakar verkligen skit, särskilt chips, mjölkprodukter, frukt… Inne på dag tre nu.

    Svara
  58. Petra

    Vi är också drabbade – allt smakar gift! I fredags åt vi några pinjekärnor. På söndageftermiddag började giftsmaken framträda. Hoppas verkligen att det inte håller i sig ett par veckor, som det tydligen kan göra om man har otur.

    Svara
  59. Maria

    Åt kilovis av pinjenötter när jag bodde i Portugal, utan att för den skull, drabbas av pinjemun. Jag håller på terpentin-teorin.
    Till drabbade pestoälskare har jag tipset att byta till valnötter. Det blir kanongott med en betydelselös smakförändring.

    Svara
    1. Viktor

      Tack för tipset Maria! Jag blev just drabbad efter att ha gjort pesto för första gången sen i sommras när jag först läste om problemet. Hoppades att det skulle vara löst. Får köra på valnötter framöver.

      Svara
  60. Ping: Har åter en gång drabbats av Pinjenötsmun!? « Julia Silvstrand

  61. Selma

    Tack gode Gud för internet! Trodde verkligen att något konstigt höll på att hända med mig. Smaken är konstant kvar i munnen. Åt Saltåkvarns pinjenötter med kort ”bäst före datum” i söndags. Hela familjen åt av min pestopasta. Dagen efter hade jag med mig ”rester” till lunchlåda. Igår tisdag kände jag denna outhärdliga beska smaken i munnen. Och idag hittar jag svaret på min undran. Ingen annan i familjen verkar ha drabbats ännu.

    Skulle ni inte börja sälja nötter från Turkiet??

    Svara
    1. Åsa

      Hej Selma! Vi bytte tidigare till pinjenötter från Turkiet. De pinjenötter som vi levererar ut nu kommer från Italien. Det står på förpackningen vilket ursprungsland de har. Mvh Åsa Lindeblad Saltå Kvarn.

      Svara
  62. Adam

    Herregud! Detta är andra gången för mig och jag tror att jag kan ha hittat ett botemedel!!

    Igår var det otroligt illa (dag 2 post-infection) och hade någonstans läst bikarbonat som munskölj kunde hjälpa. Jag sköljde munnen länge och väl med massor av bakpulver och idag är det nästan helt borta.

    Så alla ni som drabbas av pinjemun, ge det ett seriöst försök!

    Svara
  63. Emmy

    Jag ska absolut testa bikarbonat, denna eviga bittra schamposmak i munnen gör mej knäpp! Jag tror att det handlar om ”åldern” på pinjekärnorna.. Hade rostat sådana till middag och de nötter/kärnor som blev över lades i en skål. Ett par dagar senare tog jag ett par för att smaka om de blivit dåliga men tyckte att de smakade ok. Åt inte fler än fyra-fem st, och sedan dagen efter det har jag haft denna hemska smak i munnen..

    Svara
  64. Eva

    Jag verkar vara udda för jag har inte ätit pinjekärnor och jag äter aldrig ute. Jag valde mellan pizzor men jag tog inte den med Pesto i …så nära har jag varit pinjekärnor.

    Det var samma bolag så jag undrar om jag hade en sån maximal otur att jag köpte en pizza som hade bakats EFTER dom med pesto hade bakats och man hade slarvat med rengöringen mellan dessa två smaker ? Jag pratar om COOPs egen frysta pizza.

    Jag har värre en bara en smak i munnen. Ibland har jag riktiga hostanfall för det beska retar min hals så mycket. Jag hade feber i flera dagar och nu har jag haft pinjemun i 2 veckor.

    Jag har köpt Jod att gurgla mej med idag och återkommer om jod botar mej för vanlig munskjöl gjorde ingen nytta.

    Har gurglat med bikabronat och då försvann smaken någon timme men kom tillbaka.

    Har svårt att äta starka kryddor men starkt kryddaad mat dämpar det sura för mej just när jag äter maten

    Nu hoppas jag på jod….hoppas :)

    Svara
  65. Eva

    Ja, jod var det ! När jag hade gurglat mej med jod sved det mycket där jag hade likt en skorpa och som jag vet var där det betska kom ifrån. Skorpan satt längst bak i munnen på kanten till strupen. Skorpan hade jag inte från början utan det är nog det bittra som hade skadat slemhinnan.

    Det var intressant för mer och mer har denna ”skorpa” flyttats sej ner mer och mer och från att ha varit i munhålan så sitter den nu idag ungefär i solar plexus och skall väl nå magen inom någon dag.

    Värst var det när den satt där jag har min kräkpunkt för då hostade jag väldigt mycket och länge och hade svårt att sova.

    Jag tror att jag har haft en kraftig allergi chock men var ifrån jag fick pinjemun vet jag inte.

    Har haft en lättare feber i dessa 18 dagar och allergi tror jag det var då jag även har varit tjock i näsan och ibland har det runnit slem ut från näsan precis som om jag var irriterad i munhålan och det var jag ju också.

    Gurgla med jod gjorde att min pinjemun började att dra sej tillbaka efter 2 veckor och nu har jag ”bara” lite feber och svullnad i näsan och öronen men ingen kraftig bitterhet men än är inte all bitterhet borta men det är uthärdligt nu.

    Vad gott det skall bli med mat igen !!! Nu kan våren komma till oss i Skåne ! Solen börjar att bli varm så det är dags att hitta en plats i solen med lä på båda sidorna.

    Svara
  66. Kerstin

    Jag drabbades av detta för ett halvår sedan, och det var outhärdligt i över en vecka. Efter två klingade det av, och kom tillbaka från och till med svagare symptom.
    Sedan fick jag röd och svullen näsa med blodprickar på ett för mig nytt sätt.( En annan bov i dramat var en mindre ny plastfyllning, som giivit våldsam allergi.)
    Törs jag alltså äta av den italienska salladsblandningen, som strös på, med blandat innehåll? Man måste alltid vara försiktig med nötter.

    Svara
  67. Eva

    Jag är inne på vecka 6 och bitterheten är nästyan borta men fortfarande känner jag av det.

    Jag har haft lättare feber hela tidan. Min Doktor tittade i min mun och såg att jag hade en vit hinna i bakre munhåla och också röd av allt hostande som jag hade i vecka 2-3 jag tror hostan var mest reaktion av irriterande då den bittra vita punkten drog sej längre och längre bak tills den kom till magen.

    Tyvärr gick inte allt ner och det är det min kropp jobbar med idag.

    Svara
  68. Kerstin

    Googlade ”dålig smak i munnen” efter att ha uteslutit sur uppstötningar och halsbränna. Det bränner ju inte, men nog smakar det magsaft om allt man äter:-/ Oj, så förvånad jag blev när jag fick upp pinjemun och det stämde precis! Jag trodde jag ätit något som lämnat den vidriga eftersmaken i munnen och försökte äta andra saker för att få bort smaken, men ju mer jag åt, desto värre blev det.

    Min egen teori är att något ämne i pinjenötterna påverkar saliveringen, för det är inte en konstant dålig smak i munnen, utan det är saliven som smakar perkele (i mitt fall). Undrar om det kan vara så att det är ph-värdet i saliven som förändras och gör att allt smakar så beskt? Tycker ju att det verkligen smakar magsaft. Nam!

    För min del verkar det vara ett väldigt lindrigt förlopp. Jag är i slutet av andra dygnet och tycker att det redan är bättre.

    Svara
  69. Eva

    Nu har min pinjemun förändrats. När jag äter så får jag liksom en hinna som känns som en fetthinna i munnen.

    Det är inte så att jag kan skrapa ut det utan det är nog mer en känsla. När jag känner efter med tungan så känns munhålan hal som det är en hinna men jag kan inte ta ut den.

    Jag har precis ätit scramble egg med ost och tomater i den och efter kändes det som jag hade ätit grädde som har lämnat kvar en oljig hinna.

    Längst inne i munhålan har jag den starka smaken men nu förtiden så blandas den inte i maten och det är jag glad för. Tidigare gick det inte att äta mat för att den starka bittra smaken var blandad i maten.

    Jämfört med hur det har varit är detta stadium inte så svår då jag kan äta som vanligt.

    Vecka 6

    Svara
  70. Charlotte

    Tack för alla inlägg så man förstår vad man drabbats av. Jag har ätit pinjefrön flera gånger men detta har aldrig hänt förut. Jag fick dock denna gång omedelbart utslag och klåda på benen, sen kom metallsmaken två dagar senare med utslag och klåda på armarna. Sitter nu och dricker tonic medan jag kliar förbrilt. Kan inte tolka detta på annat sätt än en form av allergisk reaktion.

    Svara
  71. Caroy

    Vid en middagsbjudnung på valborgsmässoafton (i lördags) bjöd jag på rostade pnjenötter från Saltåkvarn i salladen och rostade resten i söndags och lade i en annan sallad. Supergoda! Men- redan söndagen kändes en stark metallsmak i min mun och allt smakade pyton! Så har det fortsatt och idag är det tisdag. Igårkväll läste jag läkarboken. Kanske hade jag fått muninfektion eller en galopperande cancer i magsäcken?? Ingen ledning att hämta i Familjeläkarboken. Då googlade jag istället. Och fann ett svar. Stort tack för det! Vad glad jag blir att finna svar på detta gräsliga tillstånd och över att jag inte är sjuk!!! Men när ska det gå över? Det smakar förfärligt i munnen och det blir värre så snart jag äter något. SB12 hjälper en liten stund, men sedan är det likadant igen. Får väl vänta på att detta klingar över och glädja mig över viktnedgången under tiden.

    Svara
  72. jag

    Jag har inga allergier, men har alla symptomen som beskrivs efter att ha ätit pinjenötter för 3 dagar sen, det började lite lätt igår och är förjävligt idag. Jag upptäckte att längst bak på tungan, längst ut på kanterna, har jag 2st röda ”bölder” som ser ut som två stora svullna röda blåsor. Jag trodde först det hade något med någon körtel att göra, sen misstänkte jag cancer, sen hittade jag hit.

    Håller det i sig i flera veckor kommer jag bli galen!

    Svara
  73. Eva

    Man skall ju inte önska välkommen in i familjen på sånt här precis…..

    Jag har haft en bitter-metallisk smak i munnen ända sedan Februari så det kan ta lång tid och kanske blir jag ALDRIG av med detta eller jag som älskar matlagning och god mat.

    Jag är inte heller allergisk av mej utan jag tror det är snarare en förgiftning.

    Som värst hade jag en svullnad längst bak i munnen på gränsen till svaljet och då trodde jag att jag skulle kvävas och dö men så en dag kände jag hur klumpen för varje dag åkte längre och längre ner i strupen och det sista jag kände var när den satt precis vid min tarm redo att försvinna. Jag har ALDRIG haft sån konstig upplevelse förrut.

    Jag hoppas att du inte får en sån upplevelse som jag hade och har…..

    Svara
  74. Lotta

    Vore intressant att veta hur många som drabbas varje år och om vissa är mer ”mottagliga” än andra. Jag har drabbats två gånger det senaste året och har svårt att förklara för mina närstående (som ätit samma pinjefrön) hur vidrigt det är!

    Svara
  75. eva (@777444)

    Jag håller med Lotta. Låt oss få veta !

    Jag har den beska smaken i munnen kvar något fast jag fick den redan i Februari i år men hoppas att allt skall gå bort med tiden för den bittra smaken är inte så svår längre.

    Svara
  76. Bitter

    Jag har exaxt samma symtom sedan 4 mån. tillbaks, dock inte från nötter utan från mögelbekämpningsmedel vid hussanering, symtom= kraftig beska hela tiden, ökar med vätska och mat. Hypersalivering kan ibland bli 1 dl. på ca.1/2 timme, tunga och gom verkar uppbrända som om man skållat sig på het dryck, huden och inre organen verkar vara helt kontaminerat av denna produkt som förvånandsvärt är svanenmärkt och enbart har farosymbol irriterande, detta visar sig då jag slickar på fingrarna, hostar eller pratar mycket vilket ökar beskan.
    (Jag använde föreskrivna skyddskläder och mask vid arbetet)
    Innehållet i denna produkt =
    Kaliumkarbonat
    Kalium-alkylfosfatester
    Alkoholetoxilat
    N,N-dimetyldodecylamin-N-oxid
    Min misstanke då jag läser om pinjemun är, kan det vara så att det finns kopplingar till samma kemikalier vid framställning, magasinering etc. kanske lokalerna mögelbekämpas hos producenterna, bara en tanke alltså. Detta är ett rent helvete för mig. Det har dock gradvis blivit bättre men fortfarande medför stora problem. Livskvalitèn blir lika med noll.

    Svara
    1. Kajsa

      Hej Bitter! Du använde möjligtvis inte Biokleen? Min man penslade på en hel del sådant medel i vårat uthus. Sen dess har vi båda drabbats av en förfärlig beska och salivation, hela huset är förstört, till och med maten vi äter! Vi lider av detta och har gjort det sen 5 mån tillbaka.
      Vi känner igen det mesta du har skrivit om.

      Jag hoppas du kommer till bukt med dina problem.

      MVH Kajsa

      Svara
      1. Eva

        Kanske kan det vara så att jag har också blivit förgiftad av detta medel som kanske var i det jag åt ?

        Jag åt en coop pizza men utan pinjenötter men om man någonstans i processen har förvarat t.ex. mjölet i en nyligen rengjord tråg ?

        Därför att mitt problem stämmer inte med de andras problem då jag fortfarande har känning av bitter mun sedan februari och jag har inte ätit pinjenöt.

        Jag vet att jag är förgiftad för i början hade jag starka symptoner som att jag ville kräkas i flera dagar och sen var jag svullen runt tungroten och efter ca. 2 månader började denna knöl att åka in i svalget och jag kände för varje dag hur knölen åkte längre och längre ner tills den förvann i magtarmen.

        Det var en jättekonstig känsla och det tog ca. en vecka att åka ner till magmunnen.

        Jag äter medicin som gör mej torr i munne så mer saliv är svårt att mäta för mej.

        Jag hade inte köpt någon ny mat utan all mat jag hade var välkända för mej så det var ingen allergi….eller är.

        Det enda som jag hade gjort vara att vara hos en tandhygenist så där kan medlet ha varit också.

  77. ununger Inläggets författare

    Det verkar som om problemen med pinjemun i det närmaste helt har försvunnit hos svenska konsumenter. Från ha varit det vanligaste sökordet till vår blogg (40-50 per dag) så har det nu helt försvunnit.

    Svara
  78. Ing-Marie

    Nejdå det har inte försvunnit, jag drabbades förra veckan efter en pesto jag åt i fredags och det håller i sig fortfarande, men det var inte Saltå Kvarns pinjenötter kan jag ju glädja er med.

    Svara
    1. ununger Inläggets författare

      Hej Ing-Marie
      Tråkigt att du drabbats. Jag skulle gissa att du har hittat pinjekärnor från en tidigare skörd. För det är ett faktum att problemen verkar ha försvunnit – om man ska tro sökstatistiken till vår blogg.

      Svara
  79. Bitter

    Ja… för min del så har inte problemen försvunnit jag har fortfarande problem med lite beska och uppbränd gom och tunga. Jag misstänker fortfarande att mögelbekämpningsmedel är en stor bov i dramat för att åsamka människors lidande då jag är ett levande bevis på detta. Det känns som att huset och jag är helt kontaminerat av dessa fruktansvärda kemikalier då dessa troligtvis används frekvent i tredje land och här i Sverige. Jag är helt övertygad om att ni som ätit vissa nötter också har i vissa fall fått i sig av dessa mögelbekämpningsmedel som kan ha givit dessa symtom. Tallpollen kombinerat med salt har ökat min salivation. Är inte Pinjenötter besläktat med tall? ja bara en tanke alltså.

    Svara
  80. Jocke

    Jag har samma symptom fast från svartpeppar. Smaklökarna längst bak på tungan är mest utslagna och ger mest stickande metallsmak. De längre fram på tungan ger inte samma starka effekt. Koppling till magen? Jag har tidigare haft pinjemun 2ggr efter nötter och detta är samma. Intressant med ni som använt bekämpningsmedel…….

    Svara
  81. Mr Besk

    Min sambo kände denna beska smak i munnen i tre dagar, och jag googlade och hittade pinjenötseländet. Lättad att det ”bara” var nötter och ingen sjukdom så testade jag också. ”Inga problem”, skrattade jag och kastade i mig en handfull, men efter två dagar kom minsann beskan till mig också och nu har jag samma problem. Det var ekologiska pinjenötter köpta på Coop. Ska kolla märket när jag kommer hem ikväll.

    Svara
  82. KE

    Har också drabbats, dock inte av pinjenötter utan av solrosfrön som även någon annan nämnt. Fy tusan! Jag hade laddat med en chokladkaka till skolarbetet jag sitter med men kan inte få ner en bit pga av den hemska smaken jag nu har i munnen. En slags naturens antabus mot godis…

    Svara
  83. Rider

    Drabbades för ca tre veckor sedan. Förmodligen efter att ha ätit en tårta som var garnerad med nötter. Har varit jättejobbigt tidvis då maten känts sur, bitter och salt att äta. Så till den grad att man nästan spytt upp det man får ner. Då jag väger under 60 kilo och är 1.72 lång är det rätt så viktigt att jag hela tiden kan äta. Speciellt som jag jobbar mycket med hästar kräver att man har ork och fysik.
    Det värsta är att det är så få eller ingen som har någon idé om vad som kan hjälpa. Bikarbonat och ingefära lindrar lite för stunden men inte mer…

    Svara
    1. evavirg

      Jag har haft det och jag reagerade så starkt så jag hade det i ett år. Det var ett tag sedan men jag tror att jag tog B12 munskölj och tuggummi. Prova också med att tugga persilja.

      Jag vet inte om det var att jag började äta mer zink och magnesium som jag fick bort pinjemun.

      Svara
      1. Rider

        Drycker med zink och magensium känner jag med att det lättat på smakprobleme. Kamomillte med ingefära har lindrat med. Men man önskar verkligen att man kunde få det där receptet som botar eländet…

  84. mejju

    Oj – internet är verkligen fantastiskt. Åt pinjenötter i en sallad nu i juletid, det var flera år sedan jag åt pinjenötter och dagen efter började allt smaka illa. Har en metallisk smak i munnen och oavsett vad jag äter smakar allt lika illa. Smaken av metall lindras lite när jag dricker vatten, kaffe eller äter youghurt. Började känna mig smått desperat och letade lite vad orsaken kunde vara. Efter att ha läst denna länken är det bara att invänta att det går över. Hoppas snabbt – det är urjävligt ..

    Svara
    1. lenaekman

      Ja, hoppas du slipper dras med det alltför länge. Kanske kan du hitta en del tips bland kommentarerna i tråden.

      Svara
  85. Grim75

    Åt först pinjenötter och fick pinjemun i 5 dagar utan att veta vad det var. Åt sen, några dagar efter att det försvunnit, pesto och fick samma sak i 5 dagar till och gjorde då kopplingen till pinjemun och var efter det noga med att undvika pinjenötter. Men trots det fick jag tillbaka symptomen bara en vecka senare. Det enda jag kan komma på är salt och vinäger Pringles som jag åt dagen innan jag fick pinjemun för tredje gången. Vinäger har ju den här syrliga, beska smaken som man känner när man har pinjemun. Har ännu inte blivit av med symptomen denna tredje vända, utan nu haft det i drygt en månad. Fast vissa dagar känner jag av det mer än andra. Kan inte riktigt relatera till er som säger att allt smakar skräp, utan det är främst vin, kaffe etc. som blivit äckligt. Jag har dock den metalliska, beska smaken tillsammans med ökad salivutsöndring för jämnan.

    Ska nu iaf prova bikarbonat och kanske lite aloe vera för att se om det hjälper. Men det känns som om bloggen dött ut under 2012, så kanske är detta (som nämnts ovan) ett allt mer ovanligt fenomen…

    /Steven

    Svara
  86. Helena

    Jag drabbades av detta i början av december. Är alltså inne på andra månaden med detta elände. Besvären kommer och går, har flera gånger hunnit tänka att nu är det över. Men sen kommer det tillbaka med full kraft. Just nu är det riktigt vedervärdigt! Börjar kännas riktigt tröstlöst det här! Åt pinjenötterna i en tillagad röra några dagar innan problemen startade. Ingen av de andra som åt har drabbats. Pinjenötterna var kinesiska, men enligt leverantören bara av ”godkänd” sort. Känns som att vissa matvaror kan trigga igång det så att det förvärras men har svårt att se ett tydligt mönster!

    Svara
  87. Åsa Lindeblad

    När Saltå Kvarn för drygt två år sedan utredde vad den metalliska smaken (som uppkom efter att man ätit pinjenötter) berodde på, kom vi fram till att pinjemun uppkom efter man ätit en annan variant av pinjenöt kallad ”Hushan” från Pinus armandii. Pinus armandii växer, precis som Pinus koraiensis, i Kina.

    Idag, två år senare, är vi fortfarande övertygade att detta var orsaken. Därför har vi under två år importerat pinjenötter från andra länder – Turkiet och Italien. Nu kommer vi, om några månader, att börja sälja pinjenötter från Kina igen. Vi har försäkrat oss att dessa pinjenötter är från rätt variant av pinjetall – Pinus koraiensis – och kommer inte att orsaka pinjemun.

    Hälsningar Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

    Svara
    1. Helena

      Precis så verkar det vara med det märke jag köpte. de säger att de har försäkrat sig om att det bara är rätt sorts pinjenötter i deras leveranser från Kina. Trots detta drabbades jag alltså i början av december och känner fortfarande av besvär. Så tyvärr verkar det kunna ”slinka” med dåliga pinjefrön ändå….. Förhoppningsvis var det en tillfällig miss, men jag kommer iallafall aldrig mer våga mig på pinjenötter, för det här är riktigt vedervärdigt!

      Svara
  88. Emil nilsson

    Jag är inne på tredje veckan nu av vad som måste vara pinje mun, är det någon som vet ungefär hur länge det brukar vara? Med vänlig hälsning, Emil

    Svara
    1. Åsa Lindeblad

      Hej Emil!
      Det verkar vara mycket olika hur länge det varar och hur mycket man märker av det – olika från person till person. När jag själv har fått det har det varit mycket lindrigt och gått över på några dagar.
      //Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

      Svara
  89. Rider

    Jag var drabbad i nära fem månader innan det släppte. Tappade ett par kilo på att tvinga i mig mat som inte smakade något. Tack och lov kom smaken tilbaka innan jul. Men choklad smakar fortfarande inte som det gjorde en gång i tiden…

    Svara
  90. Maggan

    Jag har drabbats av den bittra- metalliknande smaken i munnen jag också. Jag äter pumpakärnor och mandel och ibland solroskärnor i gröten. Allt smakar så illa så man vill sluta äta något överhuvud taget. För att inte tala om vanligt rent vatten. Läkare vet inget om det här, talar bara om virusinfektion, ev. Har tappat 6 kilo på 3 veckor. Tack för tips om lindring! Ska prova bikarbonat. Maggan

    Svara
    1. Rider

      Förstår inte varför läkare har så liten eller ingen kunskap om det här? Hur kommer det sig? De talar om svamp, virus och en massa andra saker. Först när man talar om att det finns något som heter pinjenötsmun börjar de ändra åsikt…

      Svara
      1. Lena Ekman

        Det verkar ju vara en ganska ny företeelse. I alla fall i vårt land. Vilket säkert hänger ihop med att vi äter mycket mer pinjenötter idag och att importen ökat kraftigt.

  91. Fredric

    Jag fick pinjemun 2010 (av pinjenötter), en hemsk upplevelse på alla sätt. Satt i i tre veckor. Nu har jag fått det igen, men den här gången från rostade majskorn. Inte riktigt lika hemskt som första gången men samma beska metallsmak. Är man mer mottaglig för pinjemun om man redan haft det, någon som kan relatera? Och kan man verkligen få det från annat än pinjenötter?

    Svara
  92. NF

    Fick ”pinjemun” för två veckor sedan. Insåg inte sambandet med pinjenötter innan jag googlat. Jag hade ätit Saltå kvarns ekologiska 05/2015 Batch:31 Kina. Har haft en veckas paus men testade samma nötter igår igen och nu är det riktigt surt. För mig räcker det med att jag gnider främre halvan av tungan mot gommen så blir det riktigt surt. Jag behöver alltså inte äta något. Min saliv blir också salt ibland, speciellt när jag borstar tänderna (med tandkräm) eller tuggar tuggummi smaksatt med pepparmynta. Känns som att jag borstar tänderna med havsvatten.

    Svara

Kommentera

