ICA vet bäst?

Det pågår ett ketchupkrig mellan ICA och Felix (Procordia). ICA har centralt bestämt vad Felix ketchup borde kosta. Man anser att man vet bättre än både producent och konsument. För det är inte så att konsumenterna har klagat på priset eller slutat köpa produkten. Det hela är bara del av det spel som pågår hela tiden mellan ICA och deras leverantörer. Nu har ICA centralt beslutat att inte köpa in produkten längre för att sätta press på leverantören. Förlorarna i detta spel är de anställda hos Procordia som blir uppsagda och de konsumenter som av någon anledning gillar Felix Ketchup. 

Det är det här spelet mellan ICA och leverantörer som vi har bedömt att Saltå inte klarar av att ge sig in i. Vi kan inte riskera att ICA centralt får för sig att våra priser är för höga när det får konsekvenser som att vi måste säga upp vår personal etcetera. Saltå levererar därför inte till ICA centralt. Men samtidigt älskar vi de lokala ICA-handlarna. De är ofta intresserade av mat och de känner sina kunder. De är grundbulten i ICA:s framgång. Därför försöker vi att ha direktkontakt med handlarna när det är möjligt. //johan

10 tankar på “ICA vet bäst?

  1. Cristoffer

    Hur påverkar Coops beslut att lansera egna ekologisk bönor på burk er och er personal? Intressant att veta för mig som konsument. Jag vill ha er personal kvar. Skit samma om bönorna kostar 10 eller 15 kr per burk.

    Svara
  2. ununger Inläggets författare

    Tack för din omsorg. Men det här klarar vi eftersom vår verksamhet växer så starkt i alla fall. Men beslutet att ta bort våra bönor har eventuellt samma bakgrund som ICA:s krig med Felix Ketchup. Enligt tidningen Fri Köpenskap drivs ICA av viljan att ge sitt eget varumärke mer utrymme. //johan

    Svara
  3. Magnus

    Intressant att ni skriver om det här. Överhuvudtaget så är hela grejen med egna varumärken allt annat än bra, men så länge folk inte bryr sig om kvalitet så är det nog så det kommer bli framöver.
    Barry Schwartz skriver en hel del om det här. Han har ett intressant föredrag på ted.com som handlar om urval och hur det påverkar försäljningen.

    Svara
  4. ununger Inläggets författare

    Egna varumärken är ju – och har varit – dagligvaruhandelns stora diskussionsfråga. Men jag tror de flesta konsumenter tycker frågan är helt ointressant. / johan

    Svara
  5. ununger Inläggets författare

    COOP vet också bäst!
    Nu kör COOP samma grej med SCAN som måste säga upp folk när COOP vet bättre än konsumenten vad Mammas köttbullar mm är värda. //johan

    Svara
  6. Kimmo

    I mitt enkla sinne så verkar detta med EMV en suverän lösning kortsiktigt. Det ger aktörerna(Ica, Coop, Hemköp etc) konkurrensfördelar genom att kunna erbjuda likvärdiga produkter till ett avservärt lägre pris för slutkunden. Genom att knyta upp befintliga leverantörer till ett eget varumärke så kan man få en volym som också garanterar en bättre tillgång. Långsiktigt så ser jag nackdelar i den kostnadspress som sker hos dessa leverantörer vid prisförhandlingar. Man hamnar i en form av beroendeställning när hela eller stora delar av den egna produktionen blir beroende av en enda uppköpare. Om man då tvingas till eftergifter i pris, för att inte förlora en så stor kund, var tar man tillbaka dessa eftergifter? Kan man bibehålla en kvalitetsnivå på sina varor utan att följa en kostnadsutveckling? Är resultatet sämre produkter på lång sikt?
    Om jag resonerar rätt(vilket jag inte alltid gör..) så borde dagens raljerande bland leverantörer och framförallt leverantörer av EMV resultera i att slutkunden får sämre och sämre produkter.
    Är jag helt ute och cyklar?

    Svara
  7. Pingback: ICA vet bäst - del 2 « Saltå Kvarn-bloggen

  8. ulf hesselgren

    Hej Johan!
    Jag blev så himla glad när jag i mars råkade upptäcka Saltå produkter i min lokala Ica butik i Käppala/Lidingö! Då hade jag i 1års tid vallfärdat till Hemköp på Åhle´ns City Sthlm för att köpa Saltås Havregryn.
    Har hela tiden trott att detta var centralt inlagt i Icas lager.

    Nu ska min handlare Magnus få ytterligare beröm för att han valt in Saltå i sortimentet !

    Saltås havregryn är rena miraklet–jag käkar en rejäl portion innan jag går ut till mina privatkunder o städar(var lugn, jag har F-skatt !) .Städningen går som en dans och det blir skinande rent—-utan AJAX!!

    Hälsningar från Ulf

    Svara
  9. ununger Inläggets författare

    Hej Ulf,
    Din handlare är väl värd allt beröm. Kul att du gillar våra havregryn, jag delar helt din uppfattning./johan

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s