Järna som inspirationskälla

logo_kulturhusetDet finns väldigt mycket olika åsikter och uppfattningar om det faktum att Saltå Kvarn har sin hemvist i ”antroposofernas Järna”. Väldigt ofta får vi som jobbar här frågan: ”Är du antroposof?”. Och visst, finns det nog någon av oss som skulle kunna svara ”ja” på den frågan. Men för de flesta av oss är närheten till Ytterjärna i första hand en fantastisk inspirationskälla. Det gäller även de faktum att vi vill ha biodynamiska råvaror till våra produkter. Vi anser helt enkelt att då får vi bästa kvalitet med minsta möjliga miljöpåverkan. 

Ett konkret uttryck för de rika utbud av stimulerande aktiviteter som vi har tillgång till här i Järna är Kulturhusets fina program.  Varje termin kommer ett nytt program med fina överraskningar sammansatt av Peter de Voto, kulturhusets engagerade och kunnige programchef. Denna termin ser jag särskilt mycket fram emot trumgruppen Yamato från Japan och Roland Pöntinen som ska spela ytterligare tre av Beethovens pianosonater. Och kolla in denna filmsnutt med Yamato – visst är det häftigt?!

/johan

9 tankar på “Järna som inspirationskälla

  1. zooey

    Nä, men antroposofer vill nästan aldrig definera sig som antroposofer. Det är ett märkligt fenomen, men inte alldeles svårt att förstå om man går till antroposofins källa, Rudolf.

    Hela grejen med Järna som ”inspirationskälla” är ju just antroposofin. Det, liksom waldorfskolorna och ”medicinen” och kulturen och biodynamiken, skulle inte existera utan antroposofi. För en icke-antroposof har biodynamik inget speciellt alls jämfört med ekologisk odling. Det är bara för antroposofen som biodynamik är något att fundera över, och betrakta positivt. Och då avser jag just de skillnader som föreligger mellan biodynamik och eko-odling. Det är där antroposofin har särskild betydelse. Saltå kvarn har inte sitt ”hemvist” i Järna, bara så där; Saltå kvarn är ett antroposofiskt företag. Jag tycker i alla fall inte att det är rimligt att påstå något annat. Ni har ju t o m antroposofiska sällskapets förre ordf i er styrelse!

    Det krävs inte clairvoyance for att se att Johan Ununger, för att nämna ett exempel, är antroposof; det framgår faktiskt ganska tydligt av den här bloggen. Jag noterar dock ett visst motsånd mot att kalla saker vid dess rätta namn; därav kryptiska formuleringar om att det nog kanske finns ”några” som skulle svara ja på antroposof-frågan.

    Men, hörrnini antroposofer, det är inget fel på att vara antroposof. Och det är mycket bättre att verka i det öppna än att verka i det dolda. Varför inte helt enkelt bära epitetet antroposof med värdighet?

    Ibland får man nästan intrycket att antroposofer tycker att antroposofi är något småskämmigt som måste smusslas undan inför allmänhetens ögon. Om jag vore antroposofin självt–dess själ, om man nu får antropomorfiera (ett passande ord i sammanhanget!) ett idékoncept ;)–skulle jag nog nästan bli lite putt av att få så lite rakt och öppet erkännade av anhängarskaran! Men jag tycker att det vore bra så mycket mer tilltalande om ni omfamnade antroposofin istället för att låtsas som att den inte riktigt existerar.

    Det skulle åtminstone göra tillvaron väldigt skojig för anti-antroposofer som mig! 😉

    Så det så. 🙂

    -z

    Svara
  2. ununger Inläggets författare

    Jag blir lite ledsen å dina vägnar att du tar på dig att veta mer om mig/oss än vad jag själv vet. För många av oss som jobbar här är närheten till Järna och antroposofin en inspirationskälla – så är det. Och vi är stolta för detta. Om du inte vill tro på det – så är det din sak. Och jag tror faktiskt du har helt enkelt missförstått hela grejen. Men litet förmätet är det att klistra etiketter på människor man aldrig träffat … ledsen blir man…. det där med dolda agendor och en massa annat är för mig väldigt nojigt…..

    Svara
  3. zooey

    Men du säger ju det själv–antroposofin är en inspirationskälla! Jag förstår ju inte riktigt problemet. Jag är ju helt övertygad om att antroposofin är er inspirationskälla–jag är den första att framhålla att det är så. Du har klistrat din etikett själv–utan min hjälp!

    Det är ni som ser beteckningen antroposof som något slags förolämpning, och jag förstår inte varför. Jag tycker inte att det är det. Jag tycker att det är en väldigt naturlig sak att benämna en person som ansluter sig till antroposofin för antroposof. Det råkar passa särdeles bra.

    Jag tycker inte att det finns någon anledning för någon att bli ledsen över det. Varför skulle det finnas det? Det är verkligen, och uppriktigen, inte menat att göra någon ledsen. Men det är faktiskt rätt praktiskt att kunna benämna anhängare av antroposofin och dess verksamheter något; nämligen antroposofer.

    Antroposofin ingår i den esoteriska traditionen. Den är per definition inte ”öppen.” Antroposofin är inte öppen; och däri ligger, bland annat, attityden att utomstående inte kan förstå och inte kan bedöma den, hur mycket vi än läser antroposofins källor. En attityd som leder till den mycket frekventa bedömningen att vi har missförstått alltihop! Det har vi säkert, i alla fall sett ur era ögon!

    Ang ev dolda agendor så anser jag att det bara är ett problem inom ett området, skolan. Biodynamisk odling har inte de konsekvenserna. Därför tycker jag att tal om dolda agendor i detta avseende är tämligen oviktigt.

    -z

    Svara
  4. zooey

    Oj, dear. WordPress loggar in mig automatiskt och visar länken i kommentaren. Det skedde inte förut, jag vet för jag har hållit koll. Ni har min fulla förståelse om ni inaktiverar (tar bort) länkningen. (Min sida innehåller massor av saker man kan bli ledsen över.)

    -z

    Svara
  5. ununger Inläggets författare

    Som sagt, du vet mer om mig, än jag själv. (och ja, det gör mig ledsen)
    Jag skulle inte definiera mig som antroposof. Inte för att det är skämmigt – utan för att jag inte är helt klar på vad det betyder.
    Jag gillar resultaten som kommer ur olika impulser. Pedagogiken – som jag har en hel del erfarenhet av (mina fina barn). Läkekonsten som gör att mitt blodtryck går ned (- inte just nu dock -) utan konventionella mediciner. Maten som smakar mer. osv
    Men till skillnad från dig så har jag inte läst många sidor skrivna av Rudolf- högst tio kanske. Och jag är inte alltid så nyfiken på vad han har sagt – jag är mer intresserad av vad som händer här och nu. Och möjligen är det väl här som min osäkerhet kommer in i bilden. När det gäller våra övriga medarbetare så kommer de till Saltå med alla möjliga olika drivkrafter och perspektiv. Till exempel kommer flera från min gamla konsultfirma i Vasastan – ett alldeles vanligt företag.
    Det enda vi kräver när vi rekryterar ny personal (vi har vuxit med 50-60 personer på 5 år) är just att de ska vara lite nyfikna på vad som händer i Järna – inget annat. Här finns inga dogmer som man måste anamma – mer än möjligen: ett öppet sinne.

    Svara
  6. zooey

    Men impulsen för alla de verksamheterna du nämner är ju just antroposofin!

    Och inget av det skulle finnas utan Rudolf. Det betyder inte att man måste läsa honom för att ansluta sig till antroposofin; som du själv påpekar är det definitivt inte så. Han är dock en ovärderlig källa, som dessutom stundtals är rätt underhållande. Fast han skulle nog inte fått jobba på Saltå kvarn, för han var svag för sina egna dogmer och hade inget vidare öppet sinne. (Det finns mycket Rudolf online. T ex har rsarchive.org Rudolfs Jordbrukskurs–inte så dumt! Biodynamik med en komisk knorr.)

    Jag tänker på en sak, dock: i ett ganska tidigt inlägg är skrev du om att bemöta fördomarna mot Järna-antroposoferna. Eller något i den stilen, jag minns inte orden. Men om det verkligen är som du skriver, att du är osäker på vad ”antroposof” betyder, så får man ju förmoda att det blir rätt knivigt att avgöra om dessa fördomar mot antroposofin är verkliga fördomar eller om de kanske rentav är relativt välgrundade och berättigade meningsyttringar?

    Jag skulle beteckna mig själv som både väldigt nyfiken och som öppensinnad (så länge det inte innebära att jag måste acceptera andras ”sanningar” som sanna)–men jag anser att det ofta är kvaliteter som kommer på kollisionskurs med en dogmatisk antroposofi, såsom den tillämpades under mina skolår, till exempel. Det är fascinerande att Rudolfs dogmer har de antroposofiska verksamheterna i ett så fast grepp, trots att antroposofins anhängare (ofta) tycks så obekanta med Rudolfs egna ord.

    Och förresten: det är väl en alldeles uppenbar självklarhet att jag inte vet mer än dig än du själv vet. Jag läser vad du skriver och drar en slutsats om dina ståndpunkter, helt enkelt. (Jag är ju inte clairvoyant!!) Så gör alla hela tiden. (Antroposofer gör detsamma med mig, kan jag avslöja!) Det är inte på något vis avsett som en karaktärsdom över en person, utan handlar i det här fallet om att se till vad en person uttrycker–både direkt och mer indirekt–och hitta en sammanfattande beteckning som ser ut att, så att säga, passa in.

    Det är hur som helst inte frågan om att jag vill göra någon ledsen, och jag hoppas att det framgår.

    -z

    ps. Jag har provdruckit Bordeaux-vinet. Det är alldeles utsökt. Jag är inte så inne på vinprovar-lingo, men får dra nytta av andra verbala tillgångar. Det är väldigt franskt, och väldigt vasst. Nästan lite knepigt och ovänligt–och det gillar jag som inte är så förtjust i de där snälla, vänliga och okomplexa vinerna, som man bara tar en klunk och sen inte liksom upplever något av. Detta hörde absolut till dem som är precis tvärtom: så att en enda klunk innehåller så många dimensioner att man verkligen måste bearbeta den länge. Att där finns hur mycket som helst i smakupplevelsen och att man känner att det där initiala närapå avvisande intrycket har en mening av nästan mystisk dignitet. (Det är nästan så jag skulle blivit esoteriker ;), men jag är andligen trångsint.)

    Svara
  7. ununger Inläggets författare

    Jag väljer att avsluta denna diskussion. Jag kommer sannolikt aldrig att förstå dina ambitioner – även om jag verkligen vill. De gör mig lite sorgsen.

    Svara
  8. zooey

    Det, om något, är lite sorgligt, eftersom du själv i blog-inlägget har utgångspunkten att människor har föreställningar om Järna och antroposoferna, och du antyder åtminstone att de föreställningarna är i vissa avseenden felaktiga. Det har du säkert rätt i, delvis.

    Ett problem är kanske att om du utgår från att du inte förstår andra människors ambitioner (eller föreställningar), så kommer du inte heller på tanken att fråga vilka dessa ambitioner är. Du kanske skulle få ett begripligt svar. Bara en idé.

    Du får gärna se detta som avslutat. Jag vill bara nämna att man faktiskt kan ha en ambition att inhämta kunskap om antroposofin, även om man, som jag, antar en kritisk hållning. Det är ett ämne man är intresserad av, helt enkelt, som man förhåller sig nyfiken till. I mitt fall till en början främst därför att antroposofin var förbunden med en stor del av min barndom. Istället för att tampas med en demon, om man så vill, försöker jag aktivt förstå vad den ”demonen” innehöll. En demon som, för att vara lite mer on topic (kanske), fick mig att bojkotta Saltå kvarn under långa perioder, pga av antroposofin. Men jag har inte samma behov att utradera alla antroposofiska kopplingar ur mitt liv, när ”demonen” har ett innehåll och en substans som jag kan ta mig an någorlunda rationellt. Kända monster är alla gånger bättre än okända, framför allt kan man nog, på ett ganska avigt vis, börja gilla monster som man känner.

    Jag hade ingen aning om att jag var så svår att begripa sig på. Av dina svar att döma så ser det inte ut att ha varit helt omöjligt i alla fall.

    Svara
  9. zooey

    Det finns väldigt mycket olika åsikter och uppfattningar om det faktum att Saltå Kvarn har sin hemvist i “antroposofernas Järna”. Väldigt ofta får vi som jobbar här frågan: “Är du antroposof?”. Och visst, finns det nog någon av oss som skulle kunna svara “ja” på den frågan.

    Om jag inte misstar mig så ingår väl Antroposofiska sällskapets förre ordförande i Saltås styrelse. Han borde i alla fall kunna svara ja på den frågan.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s