COOP har KRAV-märkt alla butiker

imageaxdCOOP är utan tvekan Saltå Kvarns viktigaste kund. Vi har tillsammans tagit fram delar av vårt nuvarande sortiment och dessutom producerar vi ett antal Änglamarkprodukter. Därför följer vi ju COOP:s utveckling lite extra noga. Dessvärre är det väl så att deras lönsamhet inte är nivå med ICA och AXFOOD. Men det står nog utom all tvivel att deras ambitioner på miljöområdet inte överträffas av konkurrenterna – även om det nog finns en och annan ICA-handlare som går lite längre. Särskilt kul är det därför att nu samtliga av Coops butiker och stormarknader är KRAV-märkta.

– Märkningen är ett led miljöarbetet och ett sätt att påminna alla kunder om att det i våra butiker är enkelt att göra miljömässigt kloka val tack vare marknadens största ekologiska sortiment. Vi har valt KRAV-certifieringen eftersom vår stora miljöpåverkan ligger i hur varorna vi säljer produceras. Vi vill göra det enkelt för alla kunder att flytta handen och välja ekologiska och miljömärkta alternativ, för det är genom att öka den försäljningen som vi gör den största insatsen för vår gemensamma miljö, säger Coops miljöchef Mikael Robertsson.

För att godkännas krävs att butikerna har ett brett sortiment av kravprodukter och att personalen har goda kunskaper om KRAV och ekologisk produktion. De första butiker som kravmärktes var fyra Coop Konsum 1992.  /johan

3 tankar på “COOP har KRAV-märkt alla butiker

  1. Ebba Grön

    Heja Coop bra jobbat!
    Jag tycker att det är särskilt bra att de har så stort urval av Saltås olika produkter.
    Häromdagen hörde jag en tjej som ringde in till radiokanalen NRJ och lämnade sitt miljötips. Hon sa att hon gick in i en butik med uppdraget att försöka få ihop så mycket ekologiskt som möjligt av det hon behövde till sin middag. Det var riktigt roligt när man lyckades med sitt uppdrag till nästan 100% sa hon och att man dessutom kunde bidra till en bättre miljö. Kul tips tycker jag men olika svårighetsgrad förstås om man väljer att gå till Coop eller Lidl.

    Svara
  2. ununger Inläggets författare

    Hej Ebba Grön,
    COOP har även infört en ny hyllkantsmärkning så att man lättare ska hitta ekologiska produkter i deras hyllor.

    Svara
  3. Ping: JMW Kommunikation » Blog Archive » Twittercase: Påverkan by Twitter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s