Varför ska man Twittra?

twitter_logo_headerJag twittrar sedan en tid. Du har 140 tecken till ditt förfogande och med dessa tecken kan du säga vad som faller dig in. De som läser är de som valt att följa dig. Det behöver inte vara dina vänner utan människor eller organisationer som av någon anledning har valt just dig. Man kan även välja att bara titta på genom att följa de som man är intresserad av – utan att kvittra själv. Någon har beskrivit twitter som ett stort cocktailparty. Det funkar inte att bara komma in och vara högljudd på ett party man måste lyssna också, men man kan å andra sidan inte fånga upp allt som sägs på partyt.

Det finns ett par viktiga skäl för företag att twittra.
1.Ett grundläggande skäl är att lyssna på vad som sägs på twitter om mitt företags verksamhetsområde – i vårt fall: mat, hälsa och miljö – och självklart också vad som sägs om företaget självt.

2. I nästa skede kan man som företag gå in i diskussioner om sådant som rör företaget.

3. Men riktigt intressant blir det när twitter utgör ett komplement till företagets konsumentkontakt. Ett bra exempel på det är Whoolfoods i USA som jag följer. De har 1,3 miljoner följare. Och här ställs frågor om allt möjligt – som alla kan följa – och sedan kan vi alla ta del av svaren. Det blir en transparent reklamtionsavdelning. Då gäller det att ha ordning på grejorna.

Hit har vi inte riktigt kommit i Sverige ännu. De som följer Saltå Kvarn på Twitter idag gör det nog oftast för att man arbetar med sociala media på något sätt. Men jag tror faktiskt att man som konsument kan göra en insats som twittrare. Genom att ställa dina frågor och ge din kritik – och även beröm – på twitter har du mycket större chans att påverka företaget i rätt riktning, jämfört med om du bara ringer och klagar. Twitter kan faktiskt bidra i vår gemensamma strävan att få bättre produkter och bättre företag. Därför kommer här en liten uppmaning: Börja twittra, och följ gärna Saltå Kvarn på twitter. /johan

8 tankar på “Varför ska man Twittra?

  1. Pia

    Jag har ff *rätt* svårt att förstås tjusningen med Twitter rent generellt, väldigt mkt onödig goja som man måste klara av att sålla bort. Ur konsument/företagshänseende kan det möjligen, som du säger, vara både nyttigt, intressant och bra. Fast själv söker jag nog ändå information på annat vis, Twitter tar tid. Mycket tid.

    Fast jo jag twittrar själv, lite planlöst mest. Och ja, jag följer Saltå på T:)

    Fö så var jag förbi er idag, vilken kanondag – både väder och matmässigt.

    Svara
    1. ununger Inläggets författare

      Hej Pia, tack för kommentar.
      Visst finns det mycket som kan bedömas som ointressant på Twitter, men samtidigt tycker jag det finns en hel del guldkorn – lite som i verkliga livet. Och jag gillar den transparens som blir följden när konsumentkontakten flyttar ut på nätet.

      Svara
  2. Johan Ronnestam

    Kul att ni kör. Men varför sitter inte ert Twitter konto på er sajt och era produkter? Tänkte på det häromdagen när jag käkade lite Cashew nötter. Passa på och koppla ihop era Facebook Pages med Twitter när ni ändå är igång. Där finns inte heller någon koppling.

    Hur som helst kul!

    Svara
    1. ununger Inläggets författare

      Hej Johan
      Visst kan vi bli mycket mer systematiska, men på nåt lite oansvarigt sätt gillar jag att vi är lite bohemiska. Men du har helt rätt, vi ska fixa det här med FB och twitter.

      Svara
  3. Oa Berg

    En sida med Twitter (och även andra mikrobloggar) är hur mycket realtid det är. Det händer _nu_, se till exempel http://www.twitscoop.com/

    Det är spännande att följa och se vart detta kommer att bära hän, vilka nya vanor kommer vi att få?

    Svara
  4. Pingback: Kortbloggat på digitalpr.se-20 September 2009 | Strandh.DigitalPR

  5. nyfikengron

    Jag både bloggar och twittrar och har en facebookgrupp och ett ”fan page” på facebook. Det kräver en del arbete, absolut, men samtidigt har jag fått hur mycket gratis marknadsföring som helst som har lett till samarbetspartners och kunder.

    Jag rekommenderar alla att utnyttja dessa gratis marknadsföringskanaler.

    /Alexandra

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s