Rostade mandlar försvinner från Konsum

Vi fick ett tråkigt mejl från COOP. Från och med vecka 2 säljer man inte längre fyra av våra produkter i Konsumbutikerna: rostade mandlar, saltade solroskärnor, rostade cashewnötter och naturella cashewnötter. Skälet till att vi åker ut är inte att produkterna säljer dåligt – tvärtom – de säljer bra. Och då väljer man att istället introducera motsvarande produkter under varumärket Änglamark. Ju mer våra produkter säljer – ju troligare är det att de åker ut och ersätts av Änglamark. Lätt hänt att man blir lite ambivalent. /johan

24 tankar på “Rostade mandlar försvinner från Konsum

  1. Lisa

    Men vad är det för fel? Det är ju Saltås produkter jag vill ha på Konsum inte vad för ekologisk produkt som helst. Det är ju för tråkigt!

    Svara
  2. heidi

    Dumhetena når nya spännande höjder på Konsum, man blir ju trött. Ge kunden ett val, låt kunden känna att de bestämmer, k?

    Svara
  3. Nikke

    Konsum har blivit så otroligt dåliga här i innerstan att jag nog inte skulle ha märkt det om ni inte hade berättat.

    Tur att Daglivs finns kvar och, som det känns, har hela ert sortiment.

    Svara
  4. Tant Grön

    Fasen vad irriterande, jag älskar dessa produkter men bor dessvärre långt upp i norr och Coop är min enda möjlighet att få tag i dem. Nu måste jag bunkra upp ett lager.

    Svara
  5. Toni

    Blä!
    Jag tycker det är moraliskt fel att använda Saltå Kvarn som försökskanin till Änglamarks produktutveckling på det här viset…

    Svara
  6. Camilla

    Konstigt sätt att agera. Att Coop säljer Saltå Kvarns produkter är ju ett stort plus för deras image! Väldigt tråkig inställning om det är som Toni skrev att de använder andra producenters utbud som inspiration till sin egen produktutveckling och sedan tar bort valfriheten för konsumenterna.

    Svara
  7. Johanna Celion

    Vad ledsen man blir över att läsa poster som denna. Nej fy för Icas och Coops favorisering av egna varumärken. Mångfald och valfrihet i butikerna borde vara en självklarhet. Jag gör som Nikke och handlar på Daglivs 🙂

    Svara
  8. Lorenzo Garcia

    Vad trist. Det händer oftare och oftare att man ser att produkter försvinner till förmån av butikkedjornas egna märken. Dessa produkter är oftast anonyma och man vet väldigt lite om dem. Tidigare har man kunna byta affär från t.ex. konsum till Ica, men nu är det samma sak där och man tvingas till att köpa produkter och märken som man egentligen inte vill ha.

    Svara
  9. Li

    Skulle vara lite roligt om Änglamark gjorde som förut – att ta fram produkter inom områden där det saknades ekologiska alternativ.

    Svara
  10. ej

    Men hur skiljer sig Saltås produkter om ni gör som du föreslog nedan: certifierar med KRAV och EU och inte med Demeter?

    Svara
    1. ununger Inläggets författare

      Jag förstår inte riktigt din fråga. Men för KRAV och EU räcker det att råvaran är ekologiskt odlad. Demeter innebär att den dessutom följer reglerverket för biodynamisk odling.

      Svara
  11. Trillian

    Det är pga detta som jag nästintill slutat handla både på Ica och Coop. Jag köper heller av princip ALDRIG deras egna varumärken. Dels för att just sånt här händer, vilket jag misstänkt väldigt länge och för att deras egna produkter inte håller måttet. Jag har börjat handla på Sabis (VI-butikerna) istället.

    Keep up the good work. Jag köper massor av era produkter.

    Svara
  12. Pingback: Köpstopp eller handla etiskt - Ekologisk bomull exempel | ekoprylar.se - Ekoblogg om miljövänliga prylar

  13. Nikolaos Pizanias

    EMV – Egna Varumärken.
    Ja, det är poppis bland alla de stora drakarna. I love Eco, Garant, Änglamark, m.fl.

    Sådan är makten som de har, bäste Herr Ununger. Jag råder Dig att sälja in Era produkter till så många fristående aktörer som möjligt. Lägg inte alla ägg i samma korg, för det har Ni en smula gjort – i Coop-korgen. Ni är beroende av dem.

    Sätt in en massiv försäljningsoffensiv mot små och medelstora fristående aktörer, Herr Ununger!

    Svara
    1. ununger Inläggets författare

      Hej Nikolaos
      Vilka är dessa oberoende aktörer? ICA har 50 %, COOP har 20 % och AXFOOD har 20 % av marknaden. Det är ju det som är problemet. Vilket även har bäring på din kommentar om Leksandsbröd. Det är ingen fungerande marknad – punkt slut. Vad konsumenten tycker har väldigt liten betydelse i detta spel som handlar om rabatter och kick-backs.

      Svara
  14. Pingback: Coop tänker om efter påtryckningar « Receptomaten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s