Hel Dinkel – i stället för ris

I tidningen Hälsa nr 11 testar de olika gryn som alternativ till ris. Saltås Hel Dinkel är med i testet och fick smakbetyg 5 av 5 möjliga.

Jämfört med de andra produkterna som ingår i testet (couscous, matvete, bulgur, quinoa m fl) så är hel dinkel en riktig slow food-produkt. Åtta timmars blötläggning och en timmes kokning.

Vi har fått flera frågor pga artikeln där man undrar om man verkligen behöver lägga kornen i blöt och går det inte bra att koka dem i en kvart, för då känns de ändå lagom mjuka?

I spannmål finns fytinsyra som binder mineralerna. För att kunna ta upp dem så behöver fytinsyran brytas ner så att mineralerna frigörs. Det sker om man blötlägger kornen. Då aktiveras ett enzym, fytas, som bryter ner fytinsyran och mineralerna blir tillgängliga. När det är gjort så är kornen färdiga att hettas upp.
Om man hoppar över blötläggningen innan spannmålet hettas upp, förstörs fytaset och mineralerna blir alltså inte tillgängliga.
Blötläggningen bidrar också till smaken som blir aromrikare.

Så om du vill ha riktigt nyttig mat och ett supergott alternativ till ris – prova hel dinkel eller några andra av våra inhemska spannmålsslag vete, råg, korn eller havre.
Mysigt också med mat som står och puttrar i höstmörkret.

Kokt hel säd ca 2 port

  Vete Råg Korn Havre Dinkel
Säd 1 dl 1 dl 1 dl 1 dl 1 dl
Vatten ca 2,5 dl ca 2 dl ca 3, 5 ca 3,5 dl ca 2,5 dl
Koktid ca 1 tim 1-1,5 tim 50-60 mn ca 45 min ca 1 tim

Gör så här:

Skölj säden och blötlägg i vatten i ca 8 timmar.
Koka sedan i blötläggningsvattnet i på svag, svag värme under lock.
Kolla att det inte kokar torrt.
Salta mot slutet av koktiden så sväller kornen lättare.
Låt gärna stå och eftersvälla en stund i kastrullen med locket på.

 Lycka till!

16 tankar på “Hel Dinkel – i stället för ris

  1. lenaekman Inläggets författare

    Jo, det vore kanske en idé. Eller så kokar man en större sats och fryser in i lagom stora portioenr. Det funkar bra.
    Fullkorn är ju nyttigt på flera sätt. Där finns ju också t ex vitaminer och fibrer.
    En allsidig kost med rikligt med grönsaker hjälper också till att bryta ner fytinsyra. Även surdeg, som du ju nämnde.
    Det vi beskrivit på påsen med blötläggning av den hela säden är det optimala tillvägagångssättet för att få så nyttig och god mat som möjligt.

    Svara
  2. Mynona

    Jag söker som bara den efter följande information:
    Hur blötlägga och torka skalad hirs och krossat bovete eller krossat/klippt av spannmål, för att sedan använda i müsli?

    Första försöket bestod av att blötlägga och torka. Resultatet: hirsen lika hård som innan blötläggningen, bovetekrossen rätt ok.

    Andra försöket: blötlägga och koka för att få det lite mjukare, sedan torka. Resultatet: stenhårt och som torkat klister (ja, det är ju så man kan göra klister, så det var inte helt oväntat).

    I nuläget måste jag ha i mina blötlagda och torkade produkter i yoghurten kvällen innan, så de får mjukna.

    Men, finns det inget sätt att blötlägga, koka (mycket kort kanske?) och sedan torka, och få en produkt som går att äta direkt?

    Jag är alltså på fytinsyrakrigsstigen 😀

    Mycket tacksam för tips, jag googlar och hittar ingenting…

    Svara
      1. Mynona

        Tack! Ska testa det. Är det den högre temperaturen (högre än 40-50 grader) som gör att det rostas och därmed blir mer krispigt än stenhårt? (Om det nu blir så.)

        Har lagt lite bovetekross och hirs i blöt, och testar dextrinering med detta. Jag vill gärna äta müsli, och familjen älskar müsli, men vi har alla låga järnvärden, varav jag äter enorma mängder järntillskott.

        Ska googla på dextrinering nu också då. Hade inte det ordet förut 🙂

        Vad gäller för nötter och frön? Där har jag hittills blötlagt och torkat i 45 grader hela dagen. Då blir det absolut inte rostat, utan smakar ungefär som innan, fast lite godare (och man blir lite gladare när man tänker på fytinsyran). Jag skulle gärna rosta dessa också, men vet inget om temperaturer. Har lyckats få blåbär och svamp svarta. Jag använder sötmandel, hassel, sesam, så det är alla storlekar.

    1. Mynona

      Tack! Testade att dextrinera hirs, men det gick åt skogen. Testade sedan att förvälla dem lite, men samma sak. Jag har läst att skalad hirs innehåller rätt lite fytinsyra, så jag får nöja mig med att blötlägga och torka bovetet, nötterna och fröna, och använda hirsflingor som vanligt. Hirs ska ju också innehålla rätt lite fytas, varför det bör blötas ihop med bovetet och sedan är det ju svårt att dela det igen…

      Svara
  3. Louise

    Hel dinkel var ju jättegott! Men vad är det för svarta små grejer i, kan man äta dem eller måste man plocka bort dem?

    Svara
    1. lenaekman Inläggets författare

      Hej Louise
      Ja, visst är det gott!
      Svarta prickar, är det små frön eller prickar på själva dinkelkornet?

      Svara
      1. Louise

        Kan vara frön, det är små svarta kulor som inte sitter fast på kornen. Ca 10st/dl

  4. lenaekman Inläggets författare

    Det kan finnas ogräsfrön med i spannmålen när den anländer till oss men dessa ska ha rensats bort. Låter som det tycker jag.
    Så du har fått en påse med dåligt rensad dinkel helt enkelt. Inget farligt men inte rätt. Om du vill så kan du reklamera den till oss. Då kontaktar du oss på info@saltakvarn.se eller på tel 08 551 508 00. Bra om du har påsen med bäst föredatumet till hands, så kan vi kolla upp vad som hänt och så kan du få ersättning.

    Svara
    1. Louise

      Nej det behövs ingen ersättning, jag plockar bort dem bara! Bäst före datum 04 feb 2015 20:06.

      Svara
  5. pontus

    Hej, jag är en vegetarian som försöker äta så veganskt jag kan och har på sistone fått upp ögonen för det här med fytinsyra. De flesta bönsorter och linssorter jag sett nämner inte det här på paketet, och rekommenderar generellt en ganska kortvarit blötläggning. Läser man runt på nätet lite verkar det som att en vanlig blötläggning inte heller tar bort sådär oerhört stor procent av fytinsyran, utan att man kan behöva hjälp av bakteriekulturer eller vassle eller högre temperaturer för att verkligen få ner fytinsyrehalten. Men allt är ganska virrigt och det är svårt att hitta någon information som känns helt vetenskapligt grundad.

    Kunde inte saltå kvarn som en av sveriges största och bästa återförsäljare av baljväxter gå före och släppa en liten guide på ämnet? Genom adekvat blötläggning så minskar ju också gasbildningen rejält, och gasbildningen är ju som bekant en anledning för många att inte äta bönor.

    Svara
  6. lenaekman Inläggets författare

    Hej Pontus!
    Det är väldigt komplext med fytinsyra och jag håller med om att det borde finnas en bra information att tillgå på området.
    Det är nog mycket jobb att ta fram en bra guide och som du säger finns det motstridig information, båda bland experter och lekmän.
    Jag ska i alla fall lägga fram ditt förslag.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s