Ekomaten växer även 2012 – men långsamt

533854_10151393533816670_1961141832_n
Idag har den årliga ekogalan ägt rum. Sedan förra året håller den till på Grand hotell i Stockholm och arrangeras av Ekoweb. Nära 200 personer från alla delar av ekobranschen väntade nyfiket på den sammanställning som Ekoweb gjort om 2012 års ekoförsäljning.

Under de senast tio åren har den ekologiska försäljningen ökat med tvåsiffriga tal varje år. I absoluta tal betyder att den ökat med ca 1 miljard kronor varje år under den senast femårsperioden. Men det visar sig att 2012 inte riktigt håller måttet i den serien. Ökningen blev endast 300 miljoner kronor eller drygt 3 procent i relativa tal. Volymökningen är större eftersom prispressen varit påtaglig.

Starkast växer ekomaten i de offentliga köken. Under 2012 ökade försäljningen med ca 16 procent och den totala försäljningen uppgår nu till 1,6 miljarder kronor. Mycket av den starka tillväxten får man tacka alla de eldsjälar ute i kommunerna som driver på utvecklingen. Att det även funnits ett politiskt mål har säkert stor betydelse.

I dagligvaruhandeln är nu ICA störst med en imponerande försäljning av ekomat på 2,5 miljarder kronor. COOP halkar efter och säljer nu för 1,5 miljarder kronor under 2012. Andelen ekologiskt av total försäljning i procent är fortfarande störst hos COOP men även den faller. Och efter att hört presentationerna från ICA, Axfood och COOP är det en logisk utveckling. Både ICA och Axfood har skarpa planer för att ekomaten ska växa medan COOP nu satsar mer på andra värden som närodlat och Fair-trade. COOP baserar denna strategi på medlemmarnas svar på enkäter. ICA och Axfood betonar dock att konsumenten är rådvill och behöver vägledning. 2 av 3 av ICA:s kunder vill ha mer information som vägledning för sina inköp.

Under 2011 växte försäljningen av ekologiskt på systembolaget kraftigt men under 2012 ökade ekoförsäljningen med ynka 1 procent. Systemet säljer ekovaror för ca 1,1 miljarder kronor.

Inför nästa år gör Ekoweb bedömningen att ekomaten kommer att fortsätta att växa med ca 4-500 miljoner kronor eller 4-5 procent i relativa tal. Det betyder att det samlade värdet på den ekologiska försäljningen under 2013 kommer att passera 10 miljarder kronor./johan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s