Effektiva ekobudskap handlar om mod

I går var det ekogala. Flera av presentationerna under eftermiddagen betonade att kunden behöver och vill ha mer information om hur produkten har producerats och var den kommer ifrån. Maria Smith som är miljöchef på ICA presenterade en kundundersökning som visar att 2 av 3 kunder vill har mer information och vägledning för att göra hållbara beslut i butiken. Åsa Domeij från Axfood har kloka tanka om hur ett säljande ekobudskap bör formuleras. Det ska vara relevant, enkelt, tydligt och produktanpassat. Med produktanpassat menar hon att olika ekoprodukter har olika mervärden, exempelvis kan ett budskap om ekoskinka handla om att grisarna får var vara ute och böka i jorden medan ett ekobudskap om frukt och grönt är mer relevant och anpassat om det handlar om minskad risk för innehåll av kemiska bekämpningsmedel.

Men det handlar kanske inte bara om att lyfta fram den ekologiska produktens fördelar. Ännu mer effektivt blir det när ekoprodukten ställs mot den konventionella produktens brister. Det finns ett antal intressanta exempel på det.
Från min tid som konsult på Gröna Konsum i slutet på 90-talet var jag med om ett par sådana exempel. När man klagade på att eko-äggen sålde för dåligt, sa jag följande:
– Ställ ut två videomonitorer vid äggen. En som visar burhönsen och en som visar ekohönsen då ska ni få se på ändrade köpbeteenden.
Det vågade man förstås inte. Men när man slutade sälja burägg så kom ändå denna annons:

Konsum

Ett annat exempel kommer från tiden när jag hade förmånen att delta i jobbet med varumärkesplattformen för Änglamark i slutet på 90-talet. Då samarbetade Konsum med Lowe Brindfors som gjorde den film som sedermera hamnade i domstol eftersom de skånska spannmålsbönderna inte tålde filmens budskap. Men effektiv var den. Änglamarksförsäljningen ökade med nära 30 procent på några dagar efter det att filmen visades

Ett mer sentida exempel kommer från Ica Stenkulla i Nyköping där Magnus Åberg vågade sig på följande relevanta, enkla, tydliga och produktanpassade budskap – allt enligt Åsa Domeijs recept. Om jag förstår rätt såldes inga konventionellt odlade bananer alls under den period som skyltarna satt upp. Effektivt men framför allt väldigt modigt./johan
bananer

3 tankar på “Effektiva ekobudskap handlar om mod

  1. Beatrice

    Det brukar bli lite höjda ögonbryn när jag säger att jag inte vill ha giftodlade bananer (som ett exempel). 🙂 Det är ju faktiskt sant när det gäller konventionellt odlade bananer. Det borde vara ekologisk odling som är normen och det giftodlade som skulle ”märkas” och inte tvärtom.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s