Stark av råg

Hel ragDet är något speciellt med råg. Den mörka färgen och den ganska kraftiga smaken gör att det känns som att man blir stark av att äta det. Och visst ligger det något i det. Enligt författaren Annelies Schöneck hjälper rågen oss att få bättre järnvärden, den stärker vår muskulatur och har en gynnsam inverkan på levern. Råg har också en mycket låg glutenhalt och är rikt på mineraler. (Ur boken Säd i daglig kost.)

Hel rag

Den hela rågen kan användas i brödbak eller kokas som ris. Dock behöver den blötläggas först i ca 8 timmar. Här finns ett gott recept på en sallad baserad på ljummen råg.

Rågkross

 

Krossad råg är det gott att göra gröt på. Krosset blötläggs då över natten och kokas sedan upp i blötläggningsvattnet i ca 30 minuter.

Ragmjol

Av rågmjöl kan man baka underbara surdegsbröd. T ex vårt Barsjabröd som kryddas med kummin. Rågmjöl kan man även koka gröt på. Till en portion kokar man upp 3 dl vatten och vispar i 1 dl mjöl. Sen låter man gröten småkoka i 5-10 minuter. Nyttigare blir det om man blötlägger mjölet i några timmar (max 3) och sedan kokar upp alltihop. Gott med lingonsylt eller sirap till.

Rågsikt

Rågsikt är en blandning av 60 % vetemjöl och 40 % rågmjöl. Används till brödbak och ger då saftiga och goda bröd.

Ragflingor

Rågflingor är jättegott att koka gröt på. Man kokar dem precis som havregrynsgröt, 1 dl gryn och drygt 2 dl vatten. Man kan också blanda rågflingor och havregryn i gröten. Rågflingor kan man även ha i sin müsli.

Ragknacke

Rågknäcke bakas på rågmjöl, vatten, jäst och havssalt. Det är ett riktigt hårt knäckebröd som är lätt beroendeframkallande. =)

/Jennifer

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s